COMPLOT door overheid: Oversterfte in 34 landen, falende vaccins?

Overheid oorzaak complot=samenzwering!

  • Oversterfte wil de overheid maar niet laten onderzoeken
  • Evaluatie van de maatregelen wordt tegengehouden
  • Vele schandalen worden uit media gehouden
  • Echte data worden niet geleverd
  • Artsen, medici maken zich zorgen over myocarditis
Oversterfte in 34 landen, falende vaccins- 2022
Samenvatting van het artikel

Er verschijnen steeds meer artikelen die de schadelijke gevolgen en/of de onwerkzaamheid van de vaccins bloot leggen. Dan gaat het meestal om klinische studies. Maar hoe zit het nu met de kale cijfers, de oversterfte en de relatie met het aantal vaccinaties? Wij hebben het uitgezocht.

Een artikel van Herman Steigstra en Anton Theunissen

Lees volledig artikel: Oversterfte in 34 landen, falende vaccins?

Leestijd: 8 minuten

Internationale vergelijkingen

Een week geleden schreven wij een artikel over de effectiviteit van het vaccineren op basis van internationale cijfers. Nog eerder presenteerden we een rekenmodel met daarin de mogelijke relatie tussen de oversterfte en het aantal vaccinaties, die er gezet zijn.

We gaan nu met de beschikbare informatie van 34 landen een bijzondere exercitie doen: Via de openbare cijfers van OurWorldInData hebben we de overlijdenscijfers van 818 miljoen inwoners bij elkaar gebracht. Het betreft vrijwel alle Europese landen plus Rusland, Israël, Canada, Australië en Zuid-Afrika.

De aanpak was dat we de corona-tijd in drie fasen hebben verdeeld, om zo conclusies te kunnen trekken over de effectiviteit van de vaccins. Dit waren deze fasen, die we hierna kort met alleen het jaartal zullen duiden:

  • 2020: de periode van april 2020 t/m maart 2021. 12 maanden met daarin vrijwel geen enkele vaccinatie, de “ongevaccineerde periode”. De oversterfte werd grotendeels veroorzaakt door de eerste en tweede coronagolf.
  • 2021: de periode van juni 2021 t/m mei 2022. Ook 12 maanden waarin vrijwel iedereen die de basis-serie heeft gehad ook daadwerkelijk was gevaccineerd. De “gevaccineerde periode”. Oversterftepatronen zouden beïnvloed kunnen worden door de vaccinaties.
  • 2022: de periode van april t/m november 2022. De Omikron periode, 8 maanden. Het aantal overlijdens aan corona is sterk gedaald en het beeld wordt gedomineerd door de “onverklaarde oversterfte”.

Per land verkrijgen we zo dus 3 oversterfte cijfers, voor elke periode één en die gaan we vergelijken met het gemiddeld aantal gezette vaccins per inwoner van dat land. Daar is natuurlijk nog wel wat van te vinden, want het zal verschil uitmaken of één persoon 5 prikken heeft gehad of 5 personen elk één prik. Maar voor deze analyse proberen we alleen de grote lijnen te herkennen.

“Ongevaccineerde periode”

In 2020 werd er nog niet gevaccineerd. We maken een grafiek waarin we de oversterfte in dat jaar afzetten tegen de in de toekomst te zetten vaccins. Je zou verwachten dat die grafiek dan geen relatie laat zien, maar die lijkt er wel te zijn:

Oversterfte in 34 landen, falende vaccins- 2020

In deze grafiek staan voor elk van de 34 landen de oversterftes per 100.000 inwoners weergegeven. Op de horizontale as lezen we het gemiddelde aantal vaccinaties af die er per inwoner zijn gegeven vanaf 2021. Op de verticale as de oversterfte per 100.000 inwoners.

Bulgarije wordt vaak als voorbeeld genoemd van een land waar een lage vaccinatiegraad was en een hoge oversterfte om te benadrukken dat vaccinatie broodnodig is. Dus dat land gaan we volgen en geven het een groen bolletje in de grafiek. Nederland zetten we erin met een oranje bolletje.

We lezen in de grafiek af dat er in Bulgarije een oversterfte is van ruim 200 personen bij gemiddeld 0,7 vaccinaties per persoon. Ter vergelijking kijken we naar Nederland (oranje bolletje), waar de oversterfte slechts 95 was in 2020 tegen 2,05 vaccinaties per persoon. Als je oppervlakkig kijkt zou je dus denken dat vaccinaties hier een zeer gunstige invloed hebben gehad.

Maar…. het gaat hier om nog te zetten vaccinaties! Die kunnen dus onmogelijk invloed hebben gehad op de sterfte in 2020. Het verband tussen deze oversterfte en toekomstige vaccinatie moet dus een indirecte zijn. Het feit dat alle landen met de combinatie hoge oversterfte in 2020 en weinig vaccinaties in 2021 allemaal in Oost-Europa gelegen zijn, lijkt een aanwijzing te geven. Zou het de (kwaliteit van) gezondheidszorg kunnen zijn? Het is op zich een interessante waarneming, maar we laten het aan anderen om hier een sluitende verklaring voor te vinden. Wij gaan nu dezelfde cijfers bekijken voor 2021.

“De gevaccineerde periode”

Van januari tot juni 2021 werd er gevaccineerd met de basisserie. Met name in april en mei is onduidelijk of een overlijden moet worden toegerekend aan de ongevaccineerde periode of toch al aan de gevaccineerde periode. Daarom laten we deze periode, zoals aangeven, buiten beschouwing en we beginnen in juni 2021.

Een bescherming van mogelijk zelfs meer dan 95% werd ons beloofd, dus dat zouden we dan in een identieke grafiek als die van 2020 moeten terugzien als lagere oversterftecijfers. Dit is deze grafiek:

Oversterfte in 34 landen, falende vaccins - 2021

Het lijkt dezelfde grafiek als die van 2020, de verschillen zijn zeer minimaal. Zelfs zo klein dat er geen significant verschil is tussen de beide lijnen uit de twee grafieken. Eigenlijk zien we dus gemiddeld gezien nauwelijks verschil tussen de oversterfte voor en na vaccinatie.

Nu wordt er gezegd dat “zonder vaccinatie er veel meer mensen zouden gestorven zijn ….”. Het RIVM heeft expliciet gesteld dat er door de vaccinatie 88.000 ziekenhuisopnames zouden zijn gespaard tussen 2 augustus 2021 en 30 augustus 2022. Maar als dat dus waar zou zijn, dan zou er in de weinig gevaccineerde landen juist een enorme stijging geweest moeten zijn van opnames en dus de oversterfte. Maar daar is helemaal niets van terug te zien! De verhoudingen tussen de oversterftes bij zowel veel als weinig gevaccineerde landen in die twee grafieken is gemiddeld hetzelfde gebleven. Daaruit zou je dan kunnen concluderen dat vaccinatie geen factor van betekenis is geweest bij het verminderen van de sterfte.

‘De Omikron periode’

In het derde jaar was Omikron de variant die de Delta heeft verdrongen. In februari was Omikron dominant en er was ook voor het eerst weer een griepgolf in maart. Daarom laten we de derde periode vlak hierna beginnen (in april), om alleen het (voorkomen van) overlijden aan Omikron mee te nemen. Ook wordt vanaf april de “onverklaarde oversterfte” duidelijk zichtbaar. Deze was cijfermatig al eerder aantoonbaar, maar verschool zich telkens achter de corona golven.

In ons artikel Oversterfte over de grens hebben we deze oversterfte al gekwantificeerd. Een korte- en lange termijn kans werd daar gepresenteerd. Op basis van deze kansen voorspelde ons rekenmodel een sterfte van 63/100.000, gegeven het vaccinatiepatroon in Nederland.

Laten we naar de grafiek kijken en zien of we dat terugvinden:

Oversterfte in 34 landen, falende vaccins - 2022

Nu zien we opeens een volstrekt ander beeld dan in 2020 en 2021. Gemiddeld gezien neemt nu de oversterfte lineair toe met het aantal gezette vaccins! De regressielijn loopt zelfs vrijwel door nul heen, daaruit zou geconcludeerd kunnen worden dat er zonder vaccinatie dus geen oversterfte zou zijn geweest.

Bulgarije is nu opeens het beste jongetje van de klas! De oversterfte is daar slechts 12/100.000 bij 0,7 vaccins p.p. terwijl dat er bijvoorbeeld in Nederland al 76 zijn met drie maal zoveel gevaccineerd.

Samenvattend

Nu we voor deze drie periodes de regressielijnen hebben berekend, kunnen we deze in een tabel samenvatten en conclusies trekken. We definiëren drie fictieve groepen landen, met verschillende vaccinatiegraden: Hoog (2,5 p.p.), Laag (0,5 p.p.) en Ongevaccineerd. Met name die laatste groep is natuurlijk een echt fictieve, want er is in Europa geen land te vinden waar niet is gevaccineerd, maar je kunt wel de regressielijn “aflezen” bij een waarde van 0 p.p.

In elke grafiek staat ook de onzekerheid aangegeven als een lichtblauwe bandbreedte. Die gebruiken we om de onder- en bovengrenzen te bepalen.

We hebben drie perioden, dus voor elk van die perioden kunnen we nu een schatting maken hoeveel oversterfte per 100.000 er zal zijn bij de gegeven vaccinatiegraad. Ook kunnen we een betrouwbaarheid (p=0,1) uitrekenen met tussen haakjes de onder- en bovengrens. Dit is dan deze tabel:

Hoog Laag Ongevaccineerd
2020 60 (34 – 87) 218 (183 – 254) 285 (230 – 340)
2021 44 (19 – 68) 252 (220 – 285) 340 (289 – 391)
2022 75 (62 – 89) 25 (7 – 42) 3 (-24 – 31)

We zien dat er weliswaar een klein verschil is tussen 2020 en 2021, maar de onzekerheidsgebieden overlappen elkaar en er is geen significant verschil tussen deze jaren. Vaccineren heeft dus gemiddeld genomen geen significante verlaging of verhoging van de oversterfte tot gevolg gehad in 2021!

Kijken we naar 2022, dan zien we dat er voor de hoog gevaccineerde groep eigenlijk ook geen verschil is met de voorgaande jaren: evenveel sterfte, terwijl we uit andere bronnen weten dat de sterfte aan Corona zelf (=Omikron) zeer laag is geworden. In Nederland in totaal 2600 overlijdens aan corona, dat is 15/100.000, terwijl er een oversterfte is van 76/100.000. Hier worden we dus geconfronteerd met de onverklaarde oversterfte!

Bij de laag gevaccineerde landen is de oversterfte zeer laag geworden: 25/100.000 en dat is dan ook nog inclusief corona.

Het laatste dat de regressielijn ons lijkt te vertellen is dat het risico 1:3000 is, om gedurende deze 8 maanden aan één vaccinatie te overlijden. Dat is nog steeds op basis van 818 miljoen inwoners. Er zou natuurlijk een andere causaliteit kunnen zijn, maar die zal dan eerst nadrukkelijk als kandidaat aangewezen moeten worden en ook gelden voor de andere 33 landen in dit onderzoek.

Er is nog steeds geen daling te zien van de onverklaarde oversterfte dus zal die 1:3000 zeker nog oplopen. In ons artikel Vaccinaties gemodelleerd berekenden wij dat het uiteindelijke risico rond de 1:1000 zou kunnen komen te liggen, als we alle cijfers sinds de eerste vaccinatie meenemen.

Conclusies

Het simpelweg aanwijzen van een land als Bulgarije, waar weinig is gevaccineerd met een heel hoge oversterfte in 2021, als klinkend voorbeeld dat vaccinatie zeer succesvol was, blijkt eigenlijk onzin te zijn als ook naar de grafiek van 2020 wordt gekeken en van 2022. Want in 2020 had Bulgarije ook al een hogere oversterfte dan de meeste andere landen en in 2022 had Bulgarije een van de laagste oversterftes.

Daarnaast zien we gemiddeld genomen, dat in elk van deze 34 landen vaccinatie de oversterfte niet heeft doen afnemen. In absolute zin zou dat nog verklaarbaar kunnen zijn, doordat het virus agressiever werd. Maar dan zou je dus in laag gevaccineerde landen een sterke stijging hebben moeten zien van deze oversterfte. En ook dat hebben we niet gezien, de oversterfte in 2021 bleef ook daar vrijwel gelijk aan die in 2020.

Deze cijfermatige bevindingen zijn nog geen sluitend bewijs van het niet goed werken van de vaccinaties, maar zou voor de overheid op zijn minst aanleiding moeten zijn hier wel serieus onderzoek naar te laten doen alvorens met boosteren verder te gaan.

Vragen

Na deze conclusies, zou met name de overheid, zittend op de stoel van de dokter, zich een aantal vragen moeten stellen:

  • Hoe kan het dat het massaal vaccineren de oversterfte niet omlaag heeft gebracht?
  • Waarom hebben landen die amper hebben gevaccineerd nu verreweg de laagste oversterfte?
  • Waarom hebben landen met een minimale vaccinatie nu toch geen sterfte meer aan corona?
  • Waarom lijkt de oversterfte bij de hoog gevaccineerde landen eerder verder te stijgen dan te dalen?
  • Waarom zien we bij de laag gevaccineerde landen geen stijging van de oversterfte als er in Nederland 88.000 ziekenhuisopnames zouden zijn voorkomen dankzij vaccinatie?

De antwoorden op deze vragen zullen ons helpen bij de besluitvorming bij volgende epidemieën.

Discussie: het komt door de Oost-Europese landen

Binnen onze groep van corona-watchers zijn de meningen over de laatste grafiek verdeeld. Hieronder een korte weergave van onze gedachten.

Het valt op dat de landen met de laagste oversterfte in 2022 én de laagste vaccinatiegraad meer met elkaar gemeen hebben: het is een cluster van Oost-Europese landen. Daardoor wordt het verloop van de trendlijn sterk beïnvloed. Dat roept de vraag op of er bij die landen geen andere factoren in het spel zijn: geografische ligging, politiek systeem, niveau van de gezondheidszorg, dieet, gezondheidssituatie van de bevolking of levensverwachting, om maar eens wat te noemen.

Veel van deze demografische gegevens zijn al verdisconteerd in de normale basissterfte van die landen, dus dat zou niet in de oversterfte herkenbaar moeten zijn. De hypothese werd geopperd dat de lagere oversterfte in 2022 een gevolg zou kunnen zijn van de hoge sterfte in 2020 en 2021. Daar staat dan weer tegenover dat dit ‘ondersterfte-effect’ niet te zien was in 2021, ten opzichte van 2020. Dan zou dus in 2020 de eerste helft van de kwetsbare bevolking in al die landen aan de beurt moeten zijn geweest en in 2021 de andere helft. In 2022 is het reservoir kwetsbaren dan zo klein geworden dat ze in de laagste regionen terecht komen. Het is een mogelijkheid.

Dit wordt vooral ingewikkeld omdat de data er niet zijn om deze verklaring te kunnen onderbouwen. Het is natuurlijk denkbaar – maar zo zijn er meer scenario’s denkbaar. De grote gemeenschappelijke deler blijft vooralsnog de vaccinatiegraad.

Ons eenvoudige lineaire model dat extra sterfte berekent aan de hand van het aantal vaccinatiedoses, is geënt op de ontwikkelingen in Nederland en getoetst aan de cijfers van ruim 30 andere landen (zie eerdere artikel). Ook de Oost-Europese landen pasten goed binnen die lijn.

We namen de proef op de som: raakt het verband inderdaad zoek zodra die Oost-Europese landen uit de vergelijking worden weggelaten, zoals dat Oostblokcluster doet vermoeden? We zien in de grafiek hieronder wat er dan gebeurt: de onzekerheidsmarges voor de lage aantallen vaccinaties worden veel groter. Dat spreekt vanzelf, want als we alleen landen selecteren met een (nagenoeg) gelijke vaccinatiegraad, worden de verschillen tussen verschillende vaccinatiegraden minder duidelijk. Elke waarde van de regressielijn binnen het blauwe onzekerheidsgebied is mogelijk en de prognose van het model (aangegeven met de oranje lijn) valt nog steeds ruim binnen deze onzekerheidsmarges.

Dat de berekende regressielijn stijgend is, zegt dus eigenlijk weinig. Alleen de gemiddelde waarde in het midden van de puntenwolk heeft enige waarde: 55-80, vrijwel hetzelfde als wanneer we alle landen meenemen en ook perfect overeenkomend met ons rekenmodel.

Oversterfte in 34 landen, falende vaccins? - West EU

Maar volgens dezelfde redenatie zou iemand ook kunnen betogen dat de Scandinavische landen eruit moeten. Ook dat zijn immers buurlanden, die al gedurende de hele coronacrisis afwijkend gedrag hebben vertoond in de sterftecijfers. Het beeld blijft ook dan overeind al zegt het steeds minder nu we alleen gelijkvormige landen overhouden. Alleen het interval voor de oversterfte blijft dan vrijwel hetzelfde: 55-85 nu.

Het is duidelijk dat je middels het selecteren van bepaalde landen zelfs een omgekeerde trend zou kunnen forceren, maar dan wel zonder enige significantie. Het lijkt de auteurs om al deze redenen het zuiverst om een overzicht te geven van alle beschikbare landen, zonder uitsluitingen. Dat betekent dus ook: inclusief de Oost-Europese landen. We hopen van harte dat we ooit met meer gedetailleerde data kunnen werken.

Deel dit artikel:  Twitter  Facebook  Linkedin  WhatsApp
REACTIES

D66 ziet ‘extreemrechts gevaar’ | Digitaal paspoort van start | WEF over geneeskunde

Afzwaaiend SCP-directeur Kim Putters: “Gebrek burgerperspectief in overheidsbeleid is systemisch”

Hieronder een kort fragment van het recente gesprek tussen Rick Nieman  en Putters bij WNL op Zondag.

Kim Putters is na negen jaar vertrokken als directeur bij het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Hij ziet dat de kloof tussen de haves en de have-nots zich alleen maar verdiept heeft in die jaren en concludeert: “Het gebrek aan burgerperspectief in overheidsbeleid is systemisch.”

Rond dezelfde tijd dat Café Weltschmerz het levenslicht zag, werd Putters directeur van het SCP. Waar het medium van oprichter Max von Kreyfelt via gesprekken keer op keer de vinger op de zere plek probeerde te leggen, bracht het planbureau rapport na rapport uit over de koopkracht van de burger, diens (gebrek aan) vertrouwen in de politiek en de verhouding tussen burger en overheid. Heeft het geholpen?

Tijdens zijn dienstverband mocht het voormalige Eerste Kamerlid van de PVDA de bevindingen van het SCP voorleggen aan de politiek en uitdragen in de media. Daar maakte hij volop gebruik van. Vanwege zijn afscheid duikt zijn naam nu weer vaak op in kranten, tijdschriften en op t.v.

 

Visie

In zijn terugblikken komt de politiek er niet goed vanaf: de overheid ziet de burger als klant van de BV Nederland, en bestuurt het als het ware als een manager. Een maatschappelijke visie ontbreekt echter. Met een minister-president (het premierschap van Mark Rutte liep ongeveer gelijk op met dat van het directeurschap van Putters) die visie ziet als een hinderlijke belemmering voor het zicht (ja, dat is tegenstrijdig), is dat geen gekke gedachte.

Het gebrek aan visie is op een andere manier ook kwalijk. Wat overblijft zijn namelijk technocratische besluiten. Die zijn slechts ogenschijnlijk neutraal, want er schuilt wel degelijk een mens- en wereldbeeld achter de besluiten die worden genomen. Dat is vaak eerder gebaseerd een wensbeeld dan een realistisch beeld van de burger, betoogt Putters in De Volkskrant. De cijfers ondersteunen voor een deel dat wat men wíl zien en worden dus niet objectief ingezet.

 

De kloof

Dat wensbeeld is mede te danken aan de groeiende kloof in Nederland. Gescheiden werelden met aan de ene kant mensen met een eigen huis, een vaste baan, een goede opleiding. Aan de andere kant mensen met flexibele arbeidscontracten, mensen die verstrikt raken in de bureaucratische molen, een sociale klasse van werkende armen en structurele achterblijvers. Beleidsmakers zijn het contact kwijtgeraakt met dat deel van de bevolking. Het kan zich niet (meer) inleven in de noden, de angsten en idealen van velen.

Er lijkt een kentering te komen, gezien de aandacht voor kansen(on)gelijkheid in onder andere het onderwijs en de woningmarkt. Gesegregeerde scholen en wijken zijn langzaamaan niet meer te negeren. Net zomin als de werkomstandigheden van het personeel op Schiphol. De wal keert het schip op een gegeven moment.

 

Geen perspectief

Hoe dat zal verlopen, is nog onduidelijk. In zijn afscheidslezing zegt hij: “Het gebrek aan burgerperspectief in overheidsbeleid is systemisch.” Tel daar de uitspraak ‘de samenleving legt het af tegen de politiek’ bij op en er blijft een weinig optimistisch beeld over.

Bij Uitgeverij Prometheus verscheen het boek(je) ‘Het einde van de BV Nederland’. Het is voor de opvolger van Putters te hopen dat er daadwerkelijk een einde komt aan de BV Nederland en dat daar een bezield en betrokken land voor terugkomt, zodat hij over een paar jaar positiever terugkijkt op zijn rol bij het SCP.

WEF 2023 – Wat gebeurt er nu écht? | Artsen tegen pandemiewet | Zorginfarct dichtbij

Kuipers geeft toe dat myocarditis door mRNA-vaccins dodelijk kan zijn

Minister Ernst Kuipers van VWS erkent – met een hoop mitsen en maren – dat je kan overlijden aan myocarditis veroorzaakt door mRNA-vaccinatie tegen COVID-19, zo blijkt uit zijn antwoorden op Kamervragen.

Kamerlid Pepijn van Houwelingen (FVD) stelde op 19 december Kamervragen aan Kuipers en het ministerie van VWS naar aanleiding van een studie die een maand daarvoor was gepubliceerd in het Amerikaanse tijdschrift Clinical Research in Cardiology. Uit de studie bleek dat myocarditis – ontsteking van de hartspier – een potentieel dodelijke complicatie kan zijn na vaccinatie tegen COVID-19 met een op de mRNA-techniek gebaseerd vaccin.

Van Houwelingen vroeg Kuipers schriftelijk of hij op de hoogte was van de studie en of hij de conclusie van de wetenschappers van de studie erkent of ontkent. De wetenschappers concludeerden dat myocarditis als gevolg van een op mRNA-gebaseerde vaccinatie in sommige gevallen mogelijk een dodelijke bijwerking van het vaccin kan zijn.

Uit de antwoorden, die Van Houwelingen donderdag naar buiten bracht, blijkt dat de minister de studie kent en de conclusies van de studie onderschrijft. “Het onderzoek laat zien dat uit autopsie-onderzoeken bij vier van de onderzochte personen is gebleken dat myocarditis de meest waarschijnlijke doodsoorzaak is en dat het waarschijnlijk is dat myocarditis is veroorzaakt door vaccinatie,” aldus Kuipers.

‘Zeldzaam en mild’

Het risico op myocarditis door vaccinatie is zeldzaam, beweert Kuipers. “De meeste mensen bij wie myocarditis of pericarditis optreedt, herstellen ook binnen enkele dagen of weken na behandeling en houden hier geen blijvende schade aan over.” Wel is het zo, erkent de minister, dat patiënten aan myocarditis kunnen overlijden, als er geen tijdige signalering en behandeling plaatsvindt.

Kuipers beweert in zijn antwoord dat er een aanzienlijk hogere kans is op myocarditis bij een corona-infectie dan na een vaccinatie. Hij haalt daarbij bijwerkingencentrum Lareb aan, dat beweert dat het risico op myocarditis negentien keer groter is na een infectie dan na een vaccinatie. De wetenschap verschilt daarover echter van mening. Uit een grootschalige cohortstudie van Israëlische universiteiten onder 196.992 niet-gevaccineerde volwassenen bleek namelijk dat er geen toename was van gevallen van myocarditis en pericarditis na besmetting met COVID-19. De onderzoekers concludeerden dat het virus deze hartproblemen niet lijkt te veroorzaken.

Herhaalprik jongeren

De minister geeft in zijn antwoorden aan dat er in de uitvoering van het vaccinatieprogramma nog steeds uitdrukkelijk aandacht is voor het risico op myocarditis en pericarditis. “Zo is op advies van de Gezondheidsraad besloten om mensen jonger dan 45 jaar een herhaalprik te geven met het vaccin van BioNTech/Pfizer, omdat uit onderzoek bleek dat er na vaccinatie met het Moderna-vaccin een net iets grotere kans bestond dat myocarditis zou optreden bij jongere personen dan bij vaccinatie met het vaccin van BioNTech/Pfizer,” zegt Kuipers.

‘De dood als bijwerking dus’

“Mooi. VWS erkent inmiddels dat de ‘vaccins’ dodelijke (!) myocarditis kunnen veroorzaken. De dood als bijwerking dus,” zegt Van Houwelingen in een reactie op de antwoorden van Kuipers op zijn Kamervragen. “Volgens VWS is COVID nog steeds gevaarlijker dan de ‘vaccins’, maar ja, bijwerkingen worden beperkt geregistreerd en na vaccinatie kun je nog steeds COVID krijgen.”

Steun blckbx en maak onderdeel uit van de blckbx buddy community!

Word blckbx buddy

Het Kompas – Maurice de Hond: ‘Nooit gedacht aan consequenties voor mezelf’

Wereldelite in Davos op WEF-bijeenkomst | Myocarditis na vaccinatie | Staatsschuld VS

Trending Video’s

Doodzonden Sigrid Kaag

Is het echt zo erg met onze politica? Nee, het is veel erger!

  1. Verzwijgen functie GPMB
  2. Nederlandse overheid heeft een vast contactpunt, een stekker met het WEF
  3. CDBC het controleerbare geldsysteem is al lang besloten
  4. Klimaat gaat boven de burger
  5. Kaag wil partijen en mensen verbieden: Totalirisme
  6. Agenda 2030
1. Verzwegen Nevenfunctie KAAG?  Renske Leijten (SP) stelt Kamervragen over niet opgegeven nevenfunctie Sigrid Kaag 11-1-2023
In de mainstream kraait er geen haan naar, maar Kamerlid Renske Leijten van de SP wil opheldering van premier Mark Rutte over de niet opgegeven conflicterende nevenfunctie van minister Sigrid Kaag. Ze stelde Kamervragen.

Afgelopen vrijdag bleek uit Wob-documenten dat de huidige minister van Financiën, Sigrid Kaag (D66), in 2021 als minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking tegen de regels een nevenfunctie had als bestuurslid bij de Global Preparedness Monitoring Board (GPMB): een WHO-organisatie die de uitbraak van pandemieën moet voorkomen en opriep tot ‘gigantische investeringen in COVID-19’.

“Daarmee overtrad ze de regels uit het Handboek Integriteit, waarin staat dat een bewindspersoon tijdens zijn of haar ministerschap geen nevenfunctie mag hebben, om zo elke vorm of suggestie van belangenverstrengeling te vermijden,” stelde data-onderzoeker Wouter Aukema, die de Wob-documenten naar buiten bracht. “Kaag negeerde bovendien tot twee keer toe het advies van ambtenaren om geen zitting te nemen in de GPMB en legde meerdere adviezen om verantwoording af te leggen aan de Kamer naast zich neer.”

Hoewel de onthulling op alternatieve en sociale media tot een storm van protest leidde, bleef het in de reguliere media akelig stil. Maandag werd dat stilzwijgen in ieder geval in de Tweede Kamer doorbroken door Kamerlid Renske Leijten van de SP. Zij diende schriftelijk Kamervragen in bij premier Mark Rutte over ‘het naleven van integriteitsregels door bewindspersonen’.

Zo vraagt zij de premier om uitgebreid antwoord te geven op de vraag waarom een nevenfunctie van een bewindspersoon niet is opgegeven, ondanks dat dit wel volgt uit de gedragscode voor bewindspersonen. Ook wil ze weten of het klopt dat ambtenaren meermaals ambtelijk hebben geadviseerd deze nevenfunctie wel te registreren, en zo ja, waarom aan deze adviezen geen opvolging is gegeven?

Uit Wob-documenten blijkt dat D66-leider Sigrid Kaag in 2021 tijdens haar ministerschap tegen de regels een nevenfunctie had als bestuurslid bij GPMB: een WHO-organisatie die nota bene gaat over de uitbraak van pandemieën en opriep tot ‘gigantische investeringen in COVID-19’.

De onthullingen werden vandaag gedaan door data-onderzoeker Wouter Aukema. “Mag een minister nevenfuncties hebben? Nee,” zegt Aukema. “Sigrid Kaag was Board-member van de GPMB (2018 – 2021). En verzweeg dit voor de Tweede Kamer. Premier en minister VWS moeten hiervan hebben geweten.”

Het is bewindspersonen niet toegestaan om betaalde of onbetaalde nevenfuncties te hebben, volgens de integriteitsregels voor Kamerleden en bewindspersonen. In het geval van Kaag gaat het als bestuurslid bij GPMB ook nog eens om een nevenfunctie met conflicterende belangen.

2. WEF en Overheid Nederland via een vast contactpunt in Davos. Uit antwoorden op Kamervragen blijkt dat de Nederlandse diplomatieke missie in Genève fungeert als ‘tussenschakel voor de ministeries en het WEF’ en dat financiënminister Kaag een aanspreekpunt heeft voor de lobbyclub.

FVD-Kamerlid Pepijn van Houwelingen stelde in juni aan minister van Financiën Sigrid Kaag (D66) Kamervragen over het World Economic Forum (WEF). Uit de antwoorden blijkt onder meer dat het contact met de organisatie van Klaus Schwab verloopt via de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging in Genève, die een ‘tussenschakel voor de ministeries en het WEF’ vormt.

In antwoord op de vraag of het correct is dat het kabinet brieven van WEF niet beantwoordt, schrijft de minister: “Uitnodigingen van het WEF zijn niet rechtstreeks beantwoord aan de organisatie van het WEF. Dit verliep via de Permanente Vertegenwoordiging (PV) van Nederland te Genève. De PV Genève vormt de tussenschakel voor de ministeries en het WEF, en verzorgt de ondersteuning bij het coördineren van het bezoek van Nederlandse bewindspersonen aan het WEF.”

De minister schrijft ook dat de PV Genève mondeling aan het WEF heeft meegedeeld dat Kaag de jaarlijkse WEF-bijeenkomst in Davos zou bijwonen.

Kaag uitgenodigd voor ‘verschillende activiteiten’

Uit vrijgegeven e-mails blijkt verder dat Kaag wordt uitgenodigd door het WEF voor ‘verschillende activiteiten’ naast de beruchte jaarlijkse vergadering in Davos. “Zo heeft het WEF verschillende activiteiten door het jaar heen (waaronder de jaarvergadering) waar minister Kaag mogelijk ook voor uitgenodigd wordt. En het is ook een onderwerp waar het afgelopen jaar meerdere keren Kamervragen over zijn gesteld,” schreef het WEF-aanspreekpunt van het ministerie van Financiën op 15 februari aan iemand van de Permanente Vertegenwoordiging in Genève.

Aanspreekpunt WEF

Hierop antwoordde de medewerker van de Permanente Vertegenwoordiging op 3 maart: “Ik begrijp dat jij het nieuwe aanspreekpunt bent voor het WEF binnen het ministerie van Financiën? We zijn op de Permanente Vertegenwoordiging in Genève al weer druk begonnen met de eerste logistieke dingen regelen, zo ook de hotels (is altijd een hele uitdaging in verband met prijzen en beschikbaarheid). Voor ons daarom goed om te weten aan welke dagen jullie denken voor deelname minister van Financiën. In het verleden ging de minister altijd op dezelfde dagen als de MP (die komt dit jaar op 24 en 25 mei).”

En daar voegde de medewerker aan toe: “Ik spreek daarnaast morgen ook mijn contact bij het WEF, dus als ik al een beetje een indicatie van dagen van de verschillende deelnemende bewindspersonen kan geven, kunnen ze daar al rekening mee houden bij het opstellen van het programma.”

De ambtenaar van het ministerie van Financiën schreef op 3 maart terug: “Dank voor je mail. Ik ben inderdaad het nieuwe aanspreekpunt voor het WEF vanuit het ministerie van Financiën. De minister heeft haar akkoord gegeven om deel te nemen, maar er staan nog geen specifieke data vast. Dat zullen we binnenkort voorleggen.”

3. CDBC ‘Kaag kán privacybelofte over digitale euro helemaal niet waarmaken’ . Nederland wil zorgen dat de privacy van gebruikers gewaarborgd blijft bij de komst van een digitale euro, belooft financiënminister Sigrid Kaag (D66) op Twitter. ‘Dat kan met dit systeem helemaal niet’, zegt financieel journalist Arno Wellens.

Vanmiddag vindt in de Tweede Kamer het commissiedebat plaats over de nu al omstreden digitale euro. Vooraf, tijdens en na afloop van het debat zal programmamaker Flavio Pasquino live vanuit Den Haag duiding geven aan dit belangrijke onderwerp, met onder andere financieel journalist Arno Wellens. De live-uitzending is via deze link te bekijken.

Privacy verleden tijd

Deskundigen zoals Wellens waarschuwen dat de komst van de digitale bankmunt grote negatieve gevolgen zal hebben voor de privacy van mensen. Waar je met contant geld nog anoniem aankopen kunt doen, is dat met een digitale centrale bankmunt onmogelijk. Iedere transactie is volledig traceerbaar, stellen zij. Bovendien kan het geld zo geprogrammeerd worden dat het alleen aan bepaalde zaken, binnen een bepaald gebied of binnen een bepaalde termijn uitgegeven kan worden. Ook kan de centrale bank door het instellen van negatieve rente de koopkracht uithollen. Gekoppeld aan een digitale identiteit leiden deze ontwikkelingen volgens critici tot een sociaal kredietsysteem, waarin vrijheid en anonimiteit tot het verleden behoren.

Loze belofte Kaag

Voorafgaand aan het debat stuurde minister van Financiën Sigrid Kaag een Kamerbrief waarin ze onder meer uiteenzet hoe belangrijk lidstaten privacy vinden bij de ontwikkeling van de digitale euro. “De identiteit van bij een transactie betrokken partijen dient niet te worden onthuld aan de centrale bank of aan derde partijen die niet bij de transactie betrokken zijn,” aldus Kaag, die zichzelf vervolgens tegenspreekt door te stellen dat ‘meer privacy moet worden toegestaan bij kleinere en minder riskante transacties’.

Dinsdag verstuurde minister Kaag ook een tweet waarin ze Nederlanders gerust wilde stellen. “Nederland vindt het belangrijk dat de privacy van gebruikers gewaarborgd blijft bij de komst van een digitale euro,” zei Kaag. De minister beloofde dat ze zich daar namens Nederland voor in zal zetten.

“Dat kan niet,” stelt Arno Wellens in een reactie onder de tweet van de minister. “Kaag zet zich in voor iets dat niet kan. Wees eerlijk, dit is al verloren.”

Account based

Volgens Wellens wordt de digitale euro een account based – rekening-gebaseerd – CBDC. In tegenstelling tot een op tokens gebaseerd CBDC maakt een rekening-gebaseerd ontwerp gebruik van de verificatie van de identiteit van gebruikers, ‘geworteld’ in een digitaal ID-systeem.

“Dat staat allemaal al op de website van de Europese Commissie,” zegt hij. ”Er komt een apart inlogsysteem, gefinancierd met coronageld. Alles digitaal en geregistreerd.”

In 2021 gaf de toonaangevende Bank for International Settlements (BIS) in een verkenning al aan dat haar voorkeur uitgaat naar een rekening-gebaseerd CBDC op basis van digitale ID.

Digitale euro afgekraakt

Hoe Nederland denkt over de digitale euro en het bericht van Sigrid Kaag blijkt uit de score van haar twitterbericht. Op het moment van schrijven werd de tweet slechts 96 keer geliked. Wel staan er inmiddels al 1.703 vrijwel alleen maar negatieve reacties onder, waaronder dus een van Arno Wellens.

Ook ondernemer Hans van Tellingen reageerde: “Dat gaat natuurlijk mis, mevrouw. Het is wel degelijk een controle-instrument. En dat moeten we niet willen. Graag bepaal ik zelf hoe vaak ik reis, welke producten ik koop en of ik wel of niet gezond leef. U weet precies waar ik over heb. Toch?”

Nederland wil alle betalingen vanaf 100 euro gaan monitoren en contante betalingen vanaf 3000 euro zelfs verbieden. Minister van Financiën Sigrid Kaag lanceerde het wetsvoorstel tegen witwassen, maar critici vrezen een ongekende massasurveillance. Econoom Jelena Postuma ziet een opmaat naar de CBDC, de Central Bank Digital Currency, die het definitieve einde van financiële privacy zal inluiden.

4. Klimaatdoelen gaan vóór hulp aan burgers, zegt minister Kaag. Europese maatregelen om de torenhoge energierekening te verzachten, mogen niet ten koste gaan van de klimaatdoelstellingen. Dat zei minister Sigrid Kaag van Financiën tijdens een toespraak voor een EU-denktank in Brussel. ‘Hulp aan huishoudens is subsidie op energieverbruik.’

De Nederlandse minister was dinsdag in Brussel om een toespraak te houden bij de denktank Bruegel van de Europese Unie. “Ondanks de onzekere situatie waarin we ons bevinden, hebben we als het gaat om klimaatactie niet de luxe om op de pauzeknop te drukken,” aldus Kaag. “Politici en bestuurders moeten nu handelen, maar ook naar de lange termijn kijken.”

De D66-minister sprak zich uit tegen het financieel tegemoet komen van huishoudens, wat volgens haar zou neerkomen op een subsidie voor energieverbruik. Volgens de vicepremier moeten mensen juist minder energie gaan gebruiken.

Voor mensen met de laagste inkomens toonde Kaag wel enig mededogen. Die moeten met gerichte steun worden geholpen, aldus Kaag. Ook zegt ze dat politici en bestuurders moeten begrijpen dat de energietransitie gevolgen heeft voor gewone mensen. “De uitdaging voor ons is om dit feit niet uit het oog te verliezen,” stelt de minister.

De bereidheid vanuit Brussel om burgers tegemoet is overigens niet heel groot. Ambtenaren van de Europese Commissie gaven eerder al toe dat EU met maatregelen zou kunnen helpen om de energierekening van mensen te verlagen, maar Brussel wil dit soort maatregelen niet nemen vanwege de klimaatambities. Kaag wilde hierover niet in detail spreken.

Voor de grootste uitstoters in Nederland wil minister Kaag overigens wel een greep in de schatkist doen om ze te compenseren voor de hogere energieprijzen. Honderden miljoenen subsidie stelt ze beschikbaar, naar eigen zeggen ‘om te voorkomen dat deze bedrijven naar het buitenland vluchten.’

5. Verbod personen en partijen? Nieuwe dictator Sigrid. Waar is Amnesty International gebleven?

 

Voor wie even verder kan, wil kijken:

6. Agenda 2030

Agenda 2030 van WEF: nieuwe wereld zonder zorgen | Biflatie.nl

Agenda 2030: je zult niets bezitten en gelukkig zijn – winepressnews.com

AGENDA 2030 :: WIJ MOGEN GAAN ONTWAKEN! (volkwordwakker.nl)

Agenda 2030: Op weg naar een nieuwe wereldorde – AMEN